Tips om beter te slapen

Depressie gaat vaak samen met een of andere vorm van slaapstoornis. Hierbij een aantal tips die je kunt gebruiken om weer eens een nachtje lekker te slapen:

Lichaamsbeweging

Lichaamsbeweging helpt voor zowel je humeur, als je slaap. Het beste tijdstip om sporten is overdag. Als je in de avond aan beweging wilt doen, doe het dan kalm aan en niet vlak voor het slapen. 

Regelmaat

Zorg voor een regelmatig slaappatroon. Sta elke dag op dezelfde tijd op en vermijd middagdutjes. 

Slaapkamer

Zorg ervoor dat je slaapkamer donker is en dat er frisse lucht naar binnen kan komen. Maak het vooral niet te warm in de slaapkamer. Gebruik je slaapkamer niet als werkkamer, maar alleen om te slapen. 

Niet wakker in bed blijven liggen

Wanneer je niet kan slapen, moet je niet piekerend in bed blijven liggen. Sta op en ga iets doen, in het ideale geval iets saais, zoals de was uitzoeken of een boek lezen over een saai onderwerp. Drink iets warms zonder cafeïne, totdat je weer slaperig wordt. Probeer op te blijven totdat je ogen dichtvallen. Blijf nooit langer dan 10 minuten wakker in bed liggen.

Vermijd Cafeïne

Probeer na het middag uur cafeïnehoudende dranken en stimulerende middelen te vermijden. 

Bedtijdroutine

Door iedere avond een dezelfde bedtijdroutine te doorlopen kan je geest helpen beseffen dat het bijna sluitingstijd is. Hierbij kan gedacht worden aan een warm bad, luisteren naar rustige muziek of bijvoorbeeld dat warme drankje. 


Vond je dit een nuttig artikel? Deel het met je vrienden en kennisen